Mateřská škola a školní jídelna Chotětov
Drobečková navigace

Úvod > Zápis do MŠ > Podmínky předškolního vzdělávání

Podmínky předškolního vzdělávání

1. Věcné podmínky

Budova MŠ je dvoupodlažní, každé podlaží je vyhrazeno pro jednu třídu. Třída Sluníček má svou šatnu, umývárnu s WC, prostornou třídu rozdělenou na část jídelní a pracovní a na část určenou k hraní a odpočinku a samostatnou ložnici. Součástí třídy je sklad hraček, didaktických a pracovních pomůcek, a kuchyňka pro výdej jídla. Třída Kytiček disponuje podobnou dispozicí třídy, je však zmenšena o prostor ložnice. Součástí třídy je šatna a sklad hraček a didaktických pomůcek. Pro vzdělávání dětí v posledním roce je využívána interaktivní tabule. Třída Motýlků využívá prostor spodní ložnice. Vchod do šatny této třídy je z boku školy. Obě třídy sdílejí prostor umývárny a WC. Předškolní děti využívají prosvětlenou část spojovací chodby provozního pavilonu jako galerii pro prezentaci svých výtvarných a keramických prací.

Třídy jsou prostorné, účelně zařízené převážně dřevěným nábytkem, odpovídajícím současným hygienickým požadavkům. Vybavení tříd hračkami, pomůckami a materiály pro hry a rozmanité činnosti dětí je na dobré a profesionální úrovni i se zohledněním na požadavky pro děti se speciálními potřebami, děti integrované a děti nadměrně nadané. Je odpovídající počtu dětí a je průběžně obnovováno a doplňováno. Hračky a pomůcky určené k volným hrám jsou uspořádány přehledně a tak, aby si je děti mohly samostatně půjčit. Pro používání hraček a pomůcek jsou stanovena pravidla a děti se je snaží dodržovat. Na výzdobu prostor mateřské školy využíváme mimo jiné i práce našich dětí.

Škola má vlastní kuchyni a prádelnu, která je umístěna přes spojovací chodbu v provozním pavilonu. V této části je umístěna též kancelář ředitelky školy a vedoucí školní jídelny.

Velkou předností naší školy je kromě vhodného umístění v klidné lokalitě její velká a členitá zahrada, která nám umožňuje celoročně trávit dostatek času venku a rozvíjet pohybové aktivity a pohybové schopnosti dětí. Díky členitému terénu můžeme v zimních měsících bobovat. Zahrada je vybavena herními prvky podporujícími fyzický rozvoj dětí – houpačky, průlezky, skluzavka, travnaté hřiště, zpevněné plochy i herními prvky sloužícími k odpočinku nebo k různým námětovým hrám – altány, domečky, zahrádky, vodní prvek s pumpou, ohniště, učebnu v přírodě, kryté pískoviště se stíněním.

Dle finančních možností budeme i nadále vybavovat třídy novými pomůckami a IT technologiemi. V několika následujících letech se chceme zaměřit na částečnou obnovu a opravu nábytku (šatnové skříňky, učitelský a herní nábytek).

Budova MŠ odloučeného pracoviště ve Hřivně je dvoupodlažní. V přízemí je třída Berušek, která má svou šatnu, umývárnu s WC, prostornou třídu na pracovní činnosti, hraní a odpočinek. Pro vzdělávání dětí je využívána interaktivní tabule. V patře je větší třída Kuřátek a menší třída Kočiček. Obě třídy mají své šatny a umývárny s WC, prostorné třídy na pracovní činnosti, hraní a odpočinek. Všechny děti se stravují v jídelně v přízemí.

Třídy jsou prostorné, účelně zařízená převážně dřevěným nábytkem, odpovídajícím současným hygienickým požadavkům. Vybavení tříd hračkami, pomůckami a materiály pro hry a rozmanité činnosti dětí je na dobré a profesionální úrovni i se zohledněním na požadavky pro děti se speciálními potřebami, děti integrované a děti nadměrně nadané. Je odpovídající počtu dětí a je průběžně obnovováno a doplňováno. Hračky a pomůcky určené k volným hrám jsou uspořádány přehledně a tak, aby si je děti mohly samostatně půjčit. Pro používání hraček a pomůcek jsou stanovena pravidla a děti se je snaží dodržovat. Na výzdobu prostor mateřské školy využíváme mimo jiné i práce našich dětí.

Škola je ve velmi klidné lokalitě malé obce a její velkou předností je i zahrada, která nám umožňuje celoročně trávit dostatek času venku a rozvíjet pohybové aktivity a pohybové schopnosti dětí. Zahrada je vybavena herními prvky podporujícími fyzický rozvoj dětí – houpačky, průlezky, skluzavka, travnaté hřiště, zpevněné plochy i herními prvky sloužícími k odpočinku nebo k různým námětovým hrám – domečky, pískoviště.

2. Životospráva

Kvalita stravy a kultura stolování - jídelníček sestavuje vedoucí školní jídelny ve spolupráci s vedoucí kuchařkou. Je sestavován dle požadavku na plnohodnotnou a vyváženou stravu s ohledem k danému spotřebnímu koši. Školní kuchyně vaří denně čerstvé jídlo. Děti mají dostatečný přísun ovoce a zeleniny, jako i všech důležitých potravin a živin, mají možnost přídavků každého jídla. Mezi jídly jsou dodržovány pravidelné intervaly. Pitný režim je zajištěn bez omezení celý den i při pobytu na školní zahradě. Do jídla děti nejsou násilím nuceny, jsou respektovány individuální odlišnosti, ale jsou motivovány a pobízeny ke konzumaci pokrmů, které jsou pro jejich zdraví důležité.

Je zajištěn pravidelný denní rytmus a řád, který umožňuje přizpůsobit organizaci činností aktuálním neplánovaným situacím, činnostem a potřebám dětí.

Pobyt venku je zařazován každodenně v dopoledních a dle podmínek i v odpoledních hodinách, výjimkou jsou dny s nepříznivými klimatickými podmínkami – silný déšť, dlouhotrvající a velký mráz, vysoké teploty v letních měsících.

Dětem je umožněn dostatek volného pohybu ve třídách i na zahradě. Jsou respektovány individuální potřeby spánku, odpočinku a aktivity. Děti ke spánku nenutíme, ale vedeme je k dodržování nezbytně nutné doby k relaxaci a odpočinku a k ohledu na ostatní kamarády, kteří odpočinek potřebují.

Přístup pedagogů i ostatních zaměstnanců naší mateřské školy k osobnímu dodržování zásad zdravého životního stylu by měl být pro děti přirozeným vzorem.

3. Psychosociální podmínky

Všichni zaměstnanci spolupracují na vytváření příjemného a klidného prostředí, ve kterém se budou děti cítit bezpečně, jistě a spokojeně. Respektujeme individuální možnosti, tempo a potřeby jednotlivých dětí při přivykání na nové prostředí a situace. V jednání respektujeme vývojové, individuální psychické i fyzické vlastnosti, dbáme, aby děti měly dostatek časového prostoru dokončit svojí činnost. Všechny děti v naší mateřské škole mají rovnocenné postavení, nikdo není zvýhodňován, neznevýhodňován ani zesměšňován.

Pro bezproblémové soužití vytváříme jasná pravidla, na jejichž tvorbě se děti spolupodílejí, učí se je respektovat a dodržovat. Důraz klademe na jasné a srozumitelné pokyny pro všechny děti (respektujeme možné rozdílnosti porozumění nebo chápání). Osobní svobodu a volnost dětí respektujeme do určitých mezí vyplývajících ze společně stanovených norem chování. Děti jsou vedeny k ohleduplnosti, vzájemné pomoci kamarádovi, mladším dětem, dospělým. Snahou je vytvořit v každé třídě vstřícný a kamarádský kolektiv. Podporujeme samostatnost, možnost získat pocit úspěšnosti (nabízíme činnosti v různé rovině náročnosti), povzbuzujeme radost z prožitého a poznaného. Neporovnáváme výkony jednotlivých dětí, snažíme se o přiměřené omezení nezdravé soutěživosti, převažuje pozitivní hodnocení, pochvala. Podporujeme pracovitost, nebojácnost, snahu, ochotu pomoci a zdravé sebevědomí. V jednání s dítětem využíváme naslouchací a empatickou komunikaci, vstřícnost a důslednost.

4. Organizace

Rámcovou organizaci a provoz školy vymezuje Školní řád a Vnitřní řád MŠ.

Denní řád je dostatečně pružný, reaguje na změny, individuální možnosti a aktuální potřeby dětí. Řídíme se zásadou dostatečného respektování individuálního tempa dítěte, jeho zájmem a pozorností. Vzdělávání je uskutečňováno ve všech činnostech a situacích během dne vyváženým poměrem spontánních a řízených aktivit. V didakticky cílené činnosti je plněn konkrétní vzdělávací cíl formou záměrného i spontánního učení. Učení je založeno na aktivní účasti dítěte, smyslovém vnímání, prožitkovém a interaktivním učení. Důraz klademe na význam hravých a tvořivých činností. V programu dne jsou střídavě zařazovány činnosti klidové a aktivní. Dle charakteru jsou činnosti organizovány jako skupinové, individuální nebo frontální. Dětem se specifickými potřebami, dětem integrovaným a dětem s OŠD je věnována zvláštní péče. Při nástupu nových dětí do mateřské školy je uplatňován individuálně přizpůsobený adaptační režim s využíváním spoluúčasti rodiny.

Dbáme na to, aby nebyly překračovány počty dětí ve třídách, spojování tříd je omezeno pouze na nezbytně nutné případy.

Každodenním posláním učitelek je vlastní tvořivá práce s dětmi. Přesto našim dětem nabízíme pro zpestření různé aktivity, které jsou oblíbené jako např. keramika. Mnoho dalších aktivit se uskutečňuje v průběhu školního roku: pobyt dětí na škole v přírodě na horách (Malá Úpa), plavání v Bazénu Neratovice, divadelní představení v mateřské škole, ale vyjíždíme i do divadel (MD Mladá Boleslav, Divadlo S+H Praha), zveme do školy kouzelníka, cirkus, ornitology s dravými ptáky, vyjíždíme na školní výlety (zajímavá místa v okolí Mladé Boleslavi, farmy, ekologická centra), oslavujeme společně s rodiči Vánoce, svátek Matek, Mezinárodní den dětí a loučíme se s předškoláky. Děti se účastní uměleckých soutěží. V rámci ekologické výchovy s dětmi třídíme odpad.

5. Řízení mateřské školy

Mateřskou školu vede ředitelka školy bez statutárního zástupce.

Plánování pedagogické práce vychází důsledně z předchozí analýzy a hodnocení výsledků práce školy. Povinnosti a pravomoci všech pracovníků jsou stanoveny v Organizačním řádu školy. Všem zaměstnancům je ponechán dostatek pravomocí, je respektován jejich názor a jejich podněty a návrhy na zlepšení podmínek jsou pozitivně přijímány a dle možností realizovány. Velký důraz je kladen na chování a vystupování všech zaměstnanců, nezbytný je odpovědný přístup k sobě i k práci. Práce všech zaměstnanců je vyhodnocována na pravidelných poradách, které jsou 3-4x ročně. Učitelky se podílejí na vytváření ŠVP (zvláště vzdělávacího obsahu) a je jim umožněno spolupodílet se na zásadních otázkách plánování i chodu školy.

MŠ má vytvořený vlastní informační systém, rodiče jsou pravidelně informováni prostřednictvím každodenního styku s učitelkami, vyvěšováním na nástěnky v šatnách dětí a v neposlední řadě jsou všechny informace k nalezení na webových stránkách školy, které jsou pravidelně aktualizovány – http://ms.chotetov.cz

MŠ spolupracuje se zřizovatelem i dalšími organizacemi.

Spolupráce s Městysem Chotětov:

  • Údržba mateřské školy, rekonstrukce budovy, opravy většího rozsahu
  • Zapojení do akce pořádané Městysem Chotětov – rozsvěcení vánočního stromečku, vítání občánků
  • Pozvání představitelů Městyse Chotětov na akce MŠ – akce s rodiči, rozloučení s předškoláky

Spolupráce s ostatními organizacemi:

  • Spolupráce s ostatními MŠ v okolí, spolupráce se ZŠ Chotětov
  • Spolupráce s PPP – školní zralost,
  • Spolupráce s SPC – při výchovných či vzdělávacích potížích
  • Spolupráce s OSPOD – materiální a sociální zajištění dítěte v rodině
  • Spolupráce se ZPŠ – preventivní programy „Zdravé zoubky“, „Ordinace Dr. Očka“, pediatrické vyšetření chodidel
  • Spolupráce s místním mysliveckým sdružením
  • Spolupráce s ČČK

Spolupráce na mezinárodní úrovni

  • Projekt mezinárodní spolupráce se vzdělávacími subjekty projektu STEAM (2019-1-EE01-KA229-051723-2) – Estonsko, Lotyšsko, Bulharsko a Španělsko (2019 – 2022)

6. Personální a pedagogické zajištění

V mateřské škole pracuje 13 pedagogických pracovnic včetně ředitelky, které mají odpovídající odbornou kvalifikaci. Všechny učitelky si svoji odbornost doplňují též samostudiem a účastí na vybraných seminářích pořádaných akreditovanými školicími středisky. Dle potřeby podpůrných opatření jsou ve třídách s dětmi i asistenti pedagogů.

Rozpis služeb je dán rozvrhem přímé práce s dětmi. Pracovní doba učitelek je organizována tak, aby byla zajištěna bezpečnost a v mezích možností školy optimální pedagogická péče všem dětem. V každé třídě se učitelky překrývají optimálně 2,5h.

Ve školní jídelně pracuje hospodářka (vedoucí školní jídelny), hlavní kuchařka, kuchařka a dvě pomocné síly, o úklid se stará uklízečka (školnice). Na odloučené pracovišti jsou dvě provozní pracovnice, které zajišťují výdej stravy a úklid. Provozní zaměstnankyně mají dlouholetou praxi v oboru, zastávají svoji funkci zodpovědně, pomáhají při různých akcích školy, zvelebují prostředí mateřské školy i mimo svoji pracovní náplň.

Ředitelka podporuje profesionalizaci všech zaměstnanců, sebevzdělávání. Poznatky ze sebevzdělávání pedagogů jsou přenášeny na pedagogických radách nebo propůjčením materiálů či diskusí.

Specializované služby jsou zajišťovány dalšími odborníky – pedagogicko-psychologická poradna, logopedické péče, grafomotorika ad.

7. Spolupráce s rodiči

S rodiči je navazován dialog na zásadách oboustranné vstřícnosti a partnerství, ochoty vzájemně naslouchat a spolupracovat. Snažíme se získat důvěru především svým jednáním, informovaností, ochotou vyhovět potřebám dětí i jejich. Pedagogové jednají diskrétně, ohleduplně a nezasahují zbytečně do soukromých záležitostí rodin. Rodiče mají možnost podílet se na dění v mateřské škole, jsou dostatečně informováni o všem, co se v mateřské škole děje. Pro informace rodičům máme vyčleněny nástěnky, informativní nástěnky, odborně zaměřené nástěnky (prevence úrazů, připravenost na vstup do mateřské i základní školy), pravidelně aktualizujeme webové stránky a rodičům jsme k dispozici v případě potřeby konzultací. Třídní schůzky jsou pořádány 2x ročně, mimo to jsou rodiče zváni na schůzku s ředitelkami základních škol ohledně školní zralosti a připravenosti. Děti pod vedením učitelek připravují pro své nejbližší besídky s ukázkou výsledů práce (vánoční, ke Dni matek, rozloučení s předškoláky). Rodičům je dle potřeby nabízen poradenský servis, odborná pomoc, případě s námi mohou diskutovat na odborné téma. Po předchozí domluvě lze zapůjčit i odborná literatura ze školní knihovny.

8. Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Snažíme se zajistit dětem se speciálními vzdělávacími potřebami takové podmínky, aby se mohly vzdělávat dle svých vzdělávacích možností. Po domluvě s jejich rodiči poskytujeme 1. stupeň podpůrných opatření. Podpůrná opatření vyšších stupňů (2 – 5) uplatňujeme na základě doporučení školského poradenského zařízení (PPP, SPC).

Dle možností vytváříme dětem optimální podmínky k jejich rozvoji. Respektujeme jejich potřeby a možnosti tak, aby dosáhlo co největší samostatnosti, zvládlo komunikovat s vrstevníky i dospělými, projevovalo zájem o poznání v souladu s platnou legislativou.

9. Podmínky vzdělávání dětí nadaných

Při vzdělávání dětí v naší mateřské škole vytváříme v rámci integrovaných bloků podmínky, které stimulují vzdělávací potenciál všech dětí v různých oblastech. S ohledem na individuální možnosti dětí jsou jim v rámci pestré nabídky aktivit předkládány činnosti, které umožňují tento potenciál projevit a v co největší míře využít. Nečekáme na potvrzení a identifikaci nadání, či mimořádného nadání, podporujeme všechny projevy a známky nadání. Dětem, které projevují známky nadání, věnujeme zvýšenou pozornost zaměřenou na to, aby se projevy nadání dětí v rozmanitých oblastech činnosti smysluplně uplatnily a s ohledem na individuální možnosti dětí dále rozvíjely. V případě, že se jedná o velmi výrazné projevy nadání, zejména v situacích vyžadujících značnou spolupráci a koordinaci s rodiči dětí, zpracováváme plán pedagogické podpory.

Pokud se u dítěte projeví mimořádné nadání v jedné nebo více oblastech, doporučíme rodičům dítěte vyšetření ve školském poradenském zařízení. Do doby než vyšetření proběhne a škole je školským poradenským zařízením doručeno doporučení ke vzdělávání dítěte, postupujeme při vzdělávání takového dítěte zpravidla podle PLPP. Pokud školské poradenské zařízení identifikuje mimořádné nadání dítěte a doporučí vypracování individuálního vzdělávacího plánu, postupujeme při jeho zpracování, realizaci a vyhodnocování v úzké spolupráci s rodiči dítěte a školským poradenským zařízením.

10. Vzdělávání dětí od dvou do tří let

Vzdělávání dětí od dvou let vyžaduje zcela odlišný přístup odborně kvalifikovaného personálu, speciálně vybavené třídy odpovídajícím nábytkem a certifikovanými hračkami vhodné pro dvouleté děti. Pro tyto děti je nutné zohlednit denní režim činností tak, aby respektovaly možnosti, schopnosti a dovednosti dítěte. Děti se učí hlavně nápodobou, situačním učením, vlastním prožitkem a především hrou. Často vyžadují opakování činností, potřebují pravidelné rituály, zpravidla udrží pozornost jen velmi krátkou dobu. Učitelky citlivě přizpůsobují organizaci se střídáním nabídky činností, trénování návyku a praktických dovedností, ponechávají so největší prostor pro volné hry a pohybové aktivity.

Postupně vybavujeme školu podnětnými a bezpečnými hračkami a pomůckami vhodnými pro dvouleté děti. Dětem jsou nastavena jednoduchá a srozumitelná pravidla pro používání a ukládání hraček. Prostředí třídy je uzpůsobeno tak, aby poskytovalo dostatečný prostor pro volnou hru, pohyb dětí, zároveň také odpočinek. V případě potřeby je v umývárně k dispozici sprchový kout. Hygienické potřeby a náhradní oblečení je po domluvě s rodiči ponecháno v šatně v přihrádce dítěte. Režim dne je flexibilní a respektuje potřeby dětí zjm. pravidelnost, dostatek času na realizaci činností, stravování i dostatečný odpočinek. Učitelky vytváří individuální podmínky pro adaptaci dítěte ve třídě. Vzdělávací činnosti učitelky realizují v menších skupinkách nebo individuálně dle potřeb a volby dětí. Dbáme na to, aby se dítě v kolektivu cítilo dobře. Snažíme se podněcovat pozitivní vztahy, které vedou k oboustranné důvěře a spolupráci s rodinou.

11. Přístup ke vzdělávání a školským službám cizinců

Přístup ke vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané České republiky mají také občané jiného členského státu Evropské unie a jejich rodinní příslušníci.

Cizinci ze třetích států (nejsou občany Evropské unie) mají přístup k předškolnímu vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané České republiky, pokud mají právo pobytu na území ČR na dobu delší než 90 dnů, pokud jsou azylanty, osobami požívajícími doplňkové ochrany, žadatelé o udělení mezinárodní ochrany nebo osoby požívající dočasné ochrany.

Děti se začleňují zcela do běžných činností, individuálně si rozšiřují jazykové znalosti a slovní zásobu s pomocí paní učitelek, asistentek pedagoga a bohatého didaktického materiálu. Velkou pomocí jsou hrové činnosti a námětové hry s vrstevníky. Děti mají možnost seznámit s kulturními zvyklostmi mateřské země a rovněž poznávají kulturní zvyklosti ČR.

V případě potřeby jsou rodiče seznámeni s možností podpory poradenských služeb – Pedagogicko-psychologická poradna, Speciálně-pedagogické centrum, META.