Budova MŠ je dvoupodlažní, každé podlaží je vyhrazeno pro jednu třídu. Třída Sluníček má svou šatnu, umývárnu s WC, prostornou třídu rozdělenou na část jídelní a pracovní a na část určenou k hraní a odpočinku a samostatnou ložnici. Součástí třídy je sklad hraček, didaktických a pracovních pomůcek, a kuchyňka pro výdej jídla. Třída Kytiček disponuje podobnou dispozicí třídy, je však zmenšena o prostor ložnice. Součástí třídy je šatna a sklad hraček a didaktických pomůcek. Pro vzdělávání dětí v posledním roce je využívána interaktivní tabule. Třída Motýlků využívá prostor spodní ložnice. Vchod do šatny této třídy je z boku školy. Obě třídy sdílejí prostor umývárny a WC. Předškolní děti využívají prosvětlenou část spojovací chodby provozního pavilonu jako galerii pro prezentaci svých výtvarných a keramických prací.
Třídy jsou prostorné, účelně zařízené převážně dřevěným nábytkem, odpovídajícím současným hygienickým požadavkům. Vybavení tříd hračkami, pomůckami a materiály pro hry a rozmanité činnosti dětí je na dobré a profesionální úrovni i se zohledněním na požadavky pro děti se speciálními potřebami, děti integrované a děti nadměrně nadané. Je odpovídající počtu dětí a je průběžně obnovováno a doplňováno. Hračky a pomůcky určené k volným hrám jsou uspořádány přehledně a tak, aby si je děti mohly samostatně půjčit. Pro používání hraček a pomůcek jsou stanovena pravidla a děti se je snaží dodržovat. Na výzdobu prostor mateřské školy využíváme mimo jiné i práce našich dětí.
Škola má vlastní kuchyni a prádelnu, která je umístěna přes spojovací chodbu v provozním pavilonu. V této části je umístěna též kancelář ředitelky školy a vedoucí školní jídelny.
Velkou předností naší školy je kromě vhodného umístění v klidné lokalitě její velká a členitá zahrada, která nám umožňuje celoročně trávit dostatek času venku a rozvíjet pohybové aktivity a pohybové schopnosti dětí. Díky členitému terénu můžeme v zimních měsících bobovat. Zahrada je vybavena herními prvky podporujícími fyzický rozvoj dětí – houpačky, průlezky, skluzavka, travnaté hřiště, zpevněné plochy i herními prvky sloužícími k odpočinku nebo k různým námětovým hrám – altány, domečky, zahrádky, vodní prvek s pumpou, ohniště, učebnu v přírodě, kryté pískoviště se stíněním.
Dle finančních možností budeme i nadále vybavovat třídy novými pomůckami a IT technologiemi. V několika následujících letech se chceme zaměřit na částečnou obnovu a opravu nábytku (šatnové skříňky, učitelský a herní nábytek).
Budova MŠ odloučeného pracoviště ve Hřivně je dvoupodlažní. V přízemí je třída Berušek, která má svou šatnu, umývárnu s WC, prostornou třídu na pracovní činnosti, hraní a odpočinek. Pro vzdělávání dětí je využívána interaktivní tabule. V patře je větší třída Kuřátek a menší třída Kočiček. Obě třídy mají své šatny a umývárny s WC, prostorné třídy na pracovní činnosti, hraní a odpočinek. Všechny děti se stravují v jídelně v přízemí.
Třídy jsou prostorné, účelně zařízená převážně dřevěným nábytkem, odpovídajícím současným hygienickým požadavkům. Vybavení tříd hračkami, pomůckami a materiály pro hry a rozmanité činnosti dětí je na dobré a profesionální úrovni i se zohledněním na požadavky pro děti se speciálními potřebami, děti integrované a děti nadměrně nadané. Je odpovídající počtu dětí a je průběžně obnovováno a doplňováno. Hračky a pomůcky určené k volným hrám jsou uspořádány přehledně a tak, aby si je děti mohly samostatně půjčit. Pro používání hraček a pomůcek jsou stanovena pravidla a děti se je snaží dodržovat. Na výzdobu prostor mateřské školy využíváme mimo jiné i práce našich dětí.
Škola je ve velmi klidné lokalitě malé obce a její velkou předností je i zahrada, která nám umožňuje celoročně trávit dostatek času venku a rozvíjet pohybové aktivity a pohybové schopnosti dětí. Zahrada je vybavena herními prvky podporujícími fyzický rozvoj dětí – houpačky, průlezky, skluzavka, travnaté hřiště, zpevněné plochy i herními prvky sloužícími k odpočinku nebo k různým námětovým hrám – domečky, pískoviště.
Kvalita stravy a kultura stolování - jídelníček sestavuje vedoucí školní jídelny ve spolupráci s vedoucí kuchařkou. Je sestavován dle požadavku na plnohodnotnou a vyváženou stravu s ohledem k danému spotřebnímu koši. Školní kuchyně vaří denně čerstvé jídlo. Děti mají dostatečný přísun ovoce a zeleniny, jako i všech důležitých potravin a živin, mají možnost přídavků každého jídla. Mezi jídly jsou dodržovány pravidelné intervaly. Pitný režim je zajištěn bez omezení celý den i při pobytu na školní zahradě. Do jídla děti nejsou násilím nuceny, jsou respektovány individuální odlišnosti, ale jsou motivovány a pobízeny ke konzumaci pokrmů, které jsou pro jejich zdraví důležité.
Je zajištěn pravidelný denní rytmus a řád, který umožňuje přizpůsobit organizaci činností aktuálním neplánovaným situacím, činnostem a potřebám dětí.
Pobyt venku je zařazován každodenně v dopoledních a dle podmínek i v odpoledních hodinách, výjimkou jsou dny s nepříznivými klimatickými podmínkami – silný déšť, dlouhotrvající a velký mráz, vysoké teploty v letních měsících.
Dětem je umožněn dostatek volného pohybu ve třídách i na zahradě. Jsou respektovány individuální potřeby spánku, odpočinku a aktivity. Děti ke spánku nenutíme, ale vedeme je k dodržování nezbytně nutné doby k relaxaci a odpočinku a k ohledu na ostatní kamarády, kteří odpočinek potřebují.
Přístup pedagogů i ostatních zaměstnanců naší mateřské školy k osobnímu dodržování zásad zdravého životního stylu by měl být pro děti přirozeným vzorem.
Všichni zaměstnanci spolupracují na vytváření příjemného a klidného prostředí, ve kterém se budou děti cítit bezpečně, jistě a spokojeně. Respektujeme individuální možnosti, tempo a potřeby jednotlivých dětí při přivykání na nové prostředí a situace. V jednání respektujeme vývojové, individuální psychické i fyzické vlastnosti, dbáme, aby děti měly dostatek časového prostoru dokončit svojí činnost. Všechny děti v naší mateřské škole mají rovnocenné postavení, nikdo není zvýhodňován, neznevýhodňován ani zesměšňován.
Pro bezproblémové soužití vytváříme jasná pravidla, na jejichž tvorbě se děti spolupodílejí, učí se je respektovat a dodržovat. Důraz klademe na jasné a srozumitelné pokyny pro všechny děti (respektujeme možné rozdílnosti porozumění nebo chápání). Osobní svobodu a volnost dětí respektujeme do určitých mezí vyplývajících ze společně stanovených norem chování. Děti jsou vedeny k ohleduplnosti, vzájemné pomoci kamarádovi, mladším dětem, dospělým. Snahou je vytvořit v každé třídě vstřícný a kamarádský kolektiv. Podporujeme samostatnost, možnost získat pocit úspěšnosti (nabízíme činnosti v různé rovině náročnosti), povzbuzujeme radost z prožitého a poznaného. Neporovnáváme výkony jednotlivých dětí, snažíme se o přiměřené omezení nezdravé soutěživosti, převažuje pozitivní hodnocení, pochvala. Podporujeme pracovitost, nebojácnost, snahu, ochotu pomoci a zdravé sebevědomí. V jednání s dítětem využíváme naslouchací a empatickou komunikaci, vstřícnost a důslednost.
Rámcovou organizaci a provoz školy vymezuje Školní řád a Vnitřní řád MŠ.
Denní řád je dostatečně pružný, reaguje na změny, individuální možnosti a aktuální potřeby dětí. Řídíme se zásadou dostatečného respektování individuálního tempa dítěte, jeho zájmem a pozorností. Vzdělávání je uskutečňováno ve všech činnostech a situacích během dne vyváženým poměrem spontánních a řízených aktivit. V didakticky cílené činnosti je plněn konkrétní vzdělávací cíl formou záměrného i spontánního učení. Učení je založeno na aktivní účasti dítěte, smyslovém vnímání, prožitkovém a interaktivním učení. Důraz klademe na význam hravých a tvořivých činností. V programu dne jsou střídavě zařazovány činnosti klidové a aktivní. Dle charakteru jsou činnosti organizovány jako skupinové, individuální nebo frontální. Dětem se specifickými potřebami, dětem integrovaným a dětem s OŠD je věnována zvláštní péče. Při nástupu nových dětí do mateřské školy je uplatňován individuálně přizpůsobený adaptační režim s využíváním spoluúčasti rodiny.
Dbáme na to, aby nebyly překračovány počty dětí ve třídách, spojování tříd je omezeno pouze na nezbytně nutné případy.
Každodenním posláním učitelek je vlastní tvořivá práce s dětmi. Přesto našim dětem nabízíme pro zpestření různé aktivity, které jsou oblíbené jako např. keramika. Mnoho dalších aktivit se uskutečňuje v průběhu školního roku: pobyt dětí na škole v přírodě na horách (Malá Úpa), plavání v Bazénu Neratovice, divadelní představení v mateřské škole, ale vyjíždíme i do divadel (MD Mladá Boleslav, Divadlo S+H Praha), zveme do školy kouzelníka, cirkus, ornitology s dravými ptáky, vyjíždíme na školní výlety (zajímavá místa v okolí Mladé Boleslavi, farmy, ekologická centra), oslavujeme společně s rodiči Vánoce, svátek Matek, Mezinárodní den dětí a loučíme se s předškoláky. Děti se účastní uměleckých soutěží. V rámci ekologické výchovy s dětmi třídíme odpad.
Mateřskou školu vede ředitelka školy bez statutárního zástupce.
Plánování pedagogické práce vychází důsledně z předchozí analýzy a hodnocení výsledků práce školy. Povinnosti a pravomoci všech pracovníků jsou stanoveny v Organizačním řádu školy. Všem zaměstnancům je ponechán dostatek pravomocí, je respektován jejich názor a jejich podněty a návrhy na zlepšení podmínek jsou pozitivně přijímány a dle možností realizovány. Velký důraz je kladen na chování a vystupování všech zaměstnanců, nezbytný je odpovědný přístup k sobě i k práci. Práce všech zaměstnanců je vyhodnocována na pravidelných poradách, které jsou 3-4x ročně. Učitelky se podílejí na vytváření ŠVP (zvláště vzdělávacího obsahu) a je jim umožněno spolupodílet se na zásadních otázkách plánování i chodu školy.
MŠ má vytvořený vlastní informační systém, rodiče jsou pravidelně informováni prostřednictvím každodenního styku s učitelkami, vyvěšováním na nástěnky v šatnách dětí a v neposlední řadě jsou všechny informace k nalezení na webových stránkách školy, které jsou pravidelně aktualizovány – http://ms.chotetov.cz
MŠ spolupracuje se zřizovatelem i dalšími organizacemi.
Spolupráce s Městysem Chotětov:
Spolupráce s ostatními organizacemi:
Spolupráce na mezinárodní úrovni
V mateřské škole pracuje 13 pedagogických pracovnic včetně ředitelky, které mají odpovídající odbornou kvalifikaci. Všechny učitelky si svoji odbornost doplňují též samostudiem a účastí na vybraných seminářích pořádaných akreditovanými školicími středisky. Dle potřeby podpůrných opatření jsou ve třídách s dětmi i asistenti pedagogů.
Rozpis služeb je dán rozvrhem přímé práce s dětmi. Pracovní doba učitelek je organizována tak, aby byla zajištěna bezpečnost a v mezích možností školy optimální pedagogická péče všem dětem. V každé třídě se učitelky překrývají optimálně 2,5h.
Ve školní jídelně pracuje hospodářka (vedoucí školní jídelny), hlavní kuchařka, kuchařka a dvě pomocné síly, o úklid se stará uklízečka (školnice). Na odloučené pracovišti jsou dvě provozní pracovnice, které zajišťují výdej stravy a úklid. Provozní zaměstnankyně mají dlouholetou praxi v oboru, zastávají svoji funkci zodpovědně, pomáhají při různých akcích školy, zvelebují prostředí mateřské školy i mimo svoji pracovní náplň.
Ředitelka podporuje profesionalizaci všech zaměstnanců, sebevzdělávání. Poznatky ze sebevzdělávání pedagogů jsou přenášeny na pedagogických radách nebo propůjčením materiálů či diskusí.
Specializované služby jsou zajišťovány dalšími odborníky – pedagogicko-psychologická poradna, logopedické péče, grafomotorika ad.
S rodiči je navazován dialog na zásadách oboustranné vstřícnosti a partnerství, ochoty vzájemně naslouchat a spolupracovat. Snažíme se získat důvěru především svým jednáním, informovaností, ochotou vyhovět potřebám dětí i jejich. Pedagogové jednají diskrétně, ohleduplně a nezasahují zbytečně do soukromých záležitostí rodin. Rodiče mají možnost podílet se na dění v mateřské škole, jsou dostatečně informováni o všem, co se v mateřské škole děje. Pro informace rodičům máme vyčleněny nástěnky, informativní nástěnky, odborně zaměřené nástěnky (prevence úrazů, připravenost na vstup do mateřské i základní školy), pravidelně aktualizujeme webové stránky a rodičům jsme k dispozici v případě potřeby konzultací. Třídní schůzky jsou pořádány 2x ročně, mimo to jsou rodiče zváni na schůzku s ředitelkami základních škol ohledně školní zralosti a připravenosti. Děti pod vedením učitelek připravují pro své nejbližší besídky s ukázkou výsledů práce (vánoční, ke Dni matek, rozloučení s předškoláky). Rodičům je dle potřeby nabízen poradenský servis, odborná pomoc, případě s námi mohou diskutovat na odborné téma. Po předchozí domluvě lze zapůjčit i odborná literatura ze školní knihovny.
Snažíme se zajistit dětem se speciálními vzdělávacími potřebami takové podmínky, aby se mohly vzdělávat dle svých vzdělávacích možností. Po domluvě s jejich rodiči poskytujeme 1. stupeň podpůrných opatření. Podpůrná opatření vyšších stupňů (2 – 5) uplatňujeme na základě doporučení školského poradenského zařízení (PPP, SPC).
Dle možností vytváříme dětem optimální podmínky k jejich rozvoji. Respektujeme jejich potřeby a možnosti tak, aby dosáhlo co největší samostatnosti, zvládlo komunikovat s vrstevníky i dospělými, projevovalo zájem o poznání v souladu s platnou legislativou.
Při vzdělávání dětí v naší mateřské škole vytváříme v rámci integrovaných bloků podmínky, které stimulují vzdělávací potenciál všech dětí v různých oblastech. S ohledem na individuální možnosti dětí jsou jim v rámci pestré nabídky aktivit předkládány činnosti, které umožňují tento potenciál projevit a v co největší míře využít. Nečekáme na potvrzení a identifikaci nadání, či mimořádného nadání, podporujeme všechny projevy a známky nadání. Dětem, které projevují známky nadání, věnujeme zvýšenou pozornost zaměřenou na to, aby se projevy nadání dětí v rozmanitých oblastech činnosti smysluplně uplatnily a s ohledem na individuální možnosti dětí dále rozvíjely. V případě, že se jedná o velmi výrazné projevy nadání, zejména v situacích vyžadujících značnou spolupráci a koordinaci s rodiči dětí, zpracováváme plán pedagogické podpory.
Pokud se u dítěte projeví mimořádné nadání v jedné nebo více oblastech, doporučíme rodičům dítěte vyšetření ve školském poradenském zařízení. Do doby než vyšetření proběhne a škole je školským poradenským zařízením doručeno doporučení ke vzdělávání dítěte, postupujeme při vzdělávání takového dítěte zpravidla podle PLPP. Pokud školské poradenské zařízení identifikuje mimořádné nadání dítěte a doporučí vypracování individuálního vzdělávacího plánu, postupujeme při jeho zpracování, realizaci a vyhodnocování v úzké spolupráci s rodiči dítěte a školským poradenským zařízením.
Vzdělávání dětí od dvou let vyžaduje zcela odlišný přístup odborně kvalifikovaného personálu, speciálně vybavené třídy odpovídajícím nábytkem a certifikovanými hračkami vhodné pro dvouleté děti. Pro tyto děti je nutné zohlednit denní režim činností tak, aby respektovaly možnosti, schopnosti a dovednosti dítěte. Děti se učí hlavně nápodobou, situačním učením, vlastním prožitkem a především hrou. Často vyžadují opakování činností, potřebují pravidelné rituály, zpravidla udrží pozornost jen velmi krátkou dobu. Učitelky citlivě přizpůsobují organizaci se střídáním nabídky činností, trénování návyku a praktických dovedností, ponechávají so největší prostor pro volné hry a pohybové aktivity.
Postupně vybavujeme školu podnětnými a bezpečnými hračkami a pomůckami vhodnými pro dvouleté děti. Dětem jsou nastavena jednoduchá a srozumitelná pravidla pro používání a ukládání hraček. Prostředí třídy je uzpůsobeno tak, aby poskytovalo dostatečný prostor pro volnou hru, pohyb dětí, zároveň také odpočinek. V případě potřeby je v umývárně k dispozici sprchový kout. Hygienické potřeby a náhradní oblečení je po domluvě s rodiči ponecháno v šatně v přihrádce dítěte. Režim dne je flexibilní a respektuje potřeby dětí zjm. pravidelnost, dostatek času na realizaci činností, stravování i dostatečný odpočinek. Učitelky vytváří individuální podmínky pro adaptaci dítěte ve třídě. Vzdělávací činnosti učitelky realizují v menších skupinkách nebo individuálně dle potřeb a volby dětí. Dbáme na to, aby se dítě v kolektivu cítilo dobře. Snažíme se podněcovat pozitivní vztahy, které vedou k oboustranné důvěře a spolupráci s rodinou.
11. Přístup ke vzdělávání a školským službám cizinců
Přístup ke vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané České republiky mají také občané jiného členského státu Evropské unie a jejich rodinní příslušníci.
Cizinci ze třetích států (nejsou občany Evropské unie) mají přístup k předškolnímu vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané České republiky, pokud mají právo pobytu na území ČR na dobu delší než 90 dnů, pokud jsou azylanty, osobami požívajícími doplňkové ochrany, žadatelé o udělení mezinárodní ochrany nebo osoby požívající dočasné ochrany.
Děti se začleňují zcela do běžných činností, individuálně si rozšiřují jazykové znalosti a slovní zásobu s pomocí paní učitelek, asistentek pedagoga a bohatého didaktického materiálu. Velkou pomocí jsou hrové činnosti a námětové hry s vrstevníky. Děti mají možnost seznámit s kulturními zvyklostmi mateřské země a rovněž poznávají kulturní zvyklosti ČR.
V případě potřeby jsou rodiče seznámeni s možností podpory poradenských služeb – Pedagogicko-psychologická poradna, Speciálně-pedagogické centrum, META.